تبلیغات
هادی - منشور جریان فتنه سبز

هادی

سه شنبه 20 بهمن 1388

منشور جریان فتنه سبز

نویسنده: کیوان شیریان   

ناگفته‌هایی درباره منشور راهبردی جریان فتنه و نویسنده آن

منشور راهبردی جریان فتنه، سندی روشن در خصوص طراحی از قبل حوادث پس از انتخابات است. بنا به شواهد متقن، یكی از عناصر سابق وزارت اطلاعات نویسنده اصلی این منشور است. وی چند مقاله با همین ادبیات و مضمون در سال 1383 و 84 و 86 در روزنامه شرق و ... منتشر كرده است.

به گزارش رجانیوز، وی عنصر اطلاعاتی با دسترسی بسیار بالا در دولت خاتمی در سال 1373 فوق لیسانس تحلیل گفتمان در سیاست را از دانشگاه اسكس انگلستان دریافت و دكترای تحلیل گفتمان در سیاست را در 1374 اخذ كرد.

نویسنده اصلی منشور راهبردی جریان فتنه، مشاور سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری و مشاور میرحسین موسوی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بوده است.

گزارش تفصیلی زیر به ویژگی‌های این منشور، توصیف،‌ تبیین و علت‌شناسی اغتشاشات، پیش‌بینی آینده نظام از دیدگاه نویسندگان منشور و راهبردهای اصلی جریان فتنه بر اساس تحلیل محتوای این سند می‌پردازد.

ویژگی‌های منشور

1- متن با استفاده از فنون شعر و ادب،‌مغالطه و خطابه تنظیم شده است.

2- نویسنده در مورد جنبش‌های انقلابی و نظریه‌های جنبش‌های نوین، اطلاعات درخوری دارد.

3- با اصول راهبردها و راهكار‌های جنگ نرم آشناست.

4- نشانه یا اسم و یادی از خداوند كریم در نوشتار مورد نقد دیده نمی‌شود.

5- هیچ نشانه‌ای و یا اشاره‌ای به اسلام، قرآن، امام زمان(عج) آرمانهای انقلاب اسلامی در نوشتار دیده نمی‌شود (متن دارای ادبیات سكولاریستی است)

6- متن از جوهره سكولاریستی برخوردار است.

7- هیچ موضعی علیه استكبار، آمریكا، اسرائیل، انگلستان و ... اتخاذ نكرده‌اند.

8- سراسر متن بر پنهانكاری اصرار دارد تا ا هداف نهایی آشكار نشود.

9- با نفاق ودورویی و با استفاده از ادبیات مغلق و پیچیده‌ هدف براندازی را پوشیده و مكتوم نگه داشته است.

10- ادبیات جوزه كاملاً گرته‌برداری و عیناً انعكاس ادبیات ضد دین پست مدرنیستی از نوع فوكویی (میشل فوكو) می‌باشد.

11- الگو و قالب برآورد استراتژیك متن مورد بحث عیناً از كتاب جنگ استراتژیك نرم رابرت هلوی سرهنگ آمریكایی طراح، مدیر عملیات براندازی در یوگسلاوی و مدرس جنگ نرم، گرفته شده است.

12- متن نقشه راه (ره‌نامه) براندازی نظام بااستفاده از الگوی جنگ نرم و جنبش‌های نوین اجتماعی است.

13- متن دارای استراتژی‌ها و برنامه‌های كوتاه- میان و بلند مدت برای تحقق هدف براندازی است.

14- نوك پیكان حمله در متن متوجه ستوان بنیادین نظام و انقلاب یعنی ولایت فقیه می‌باشد.

15- حكومت اعلامی در متن، حكومت دینی مردم سالار و دموكراتیك است. (هدفمند و برای فریب افراد معتقد به امام و انقلاب در جنبش سبز مطرح شده است)


توصیف،‌ تبیین و علت‌شناسی اغتشاشات از زبان نویسنده

جنبش سبز چیست؟

1- شورش موقعیت (هركس، هر زمان، هر مكان) یا قیام شرایط است.

2- تبدیل جشن (انتخاباتی) به جنبش است.

3- خیزش یك ملت فراسوسی ملاحظات فرهنگی، قومی، زبانی، جنسی، دینی و سیاسی است.

4- ایجاد زنجیره‌ی همگونی در میان هویت‌های متمایز است.

5- شورش هویت‌ها و گفتمان‌های حذف و طرد شده است.

6- جوشش قدرت و مقاومت از زیر بدنه‌های جامعه است.

7- شورش تاریخ علیه خود، خودی‌ها علیه خودی‌هاس است.

8- هم‌رنگی از جنبش‌های هویتی و جنبش‌های فراهویتی است.

9- بحران سرخی كه تجربه می‌كنیم بحران‌هایی را در سطح زیرین جامعه ایجاد می‌كند، بحران اعتماد و مشروعیت و مقبولیت، بحران كارآمدی و مدیریت، بحران وحدت و یگانگی (مأموریت آقای هاشمی، بیانیه سرگشاده، خطبه‌ها و ...)

10- جنبش سبز، جمهوری اسلامی ایران را نه یك حكومت و دولت مستقر، كه یك گروه اقلیت حاكم می‌داند (ص3)


توصیف اغتشاشات اخیر

ذیل عنوان سطح تحلیل نحست، نوشته شده كه آنچه در ایام اخیر تجربه كردیم "جنبش سبز" بود كه آن‌را نتیجه قیام شرایط یا شورش موقعیت می‌نامد.

1)‌ در این توصیف برآنند كه تحركات اخیر را یك قیام ملی بنامند لذا سخن از "خیزش یك ملت" رانده‌اند (ص1)

2) وانمود كرده‌اند كه كودتای انتخاباتی توسط نخبگان سیاسی صورت نگرفته بلكه بدنه جامعه قیام كرده است لذا آورده‌اند "... جوشیدن قدرت و مقاومت از زیر بدنه‌های جامعه است". (ص1)

3) آورده‌اند كه اقشار و آحاد دخیل در جریانات اخیر بدون درنظر گرفتن ملاحظات هویتی در تقابل با نظام گرد هم آمده‌اند. كه تصریحی است بر سكولار بودن جریان فتنه و فقدان ایدئولوژی اسلامی در آن (ص1)

4) تحركات اخیر را به مردم ایران نسبت می‌دهند. نقش خود را در سازماندهی، مدیریت، طراحی و راهبری جریان مكتوم می‌دارند و نمی‌گویند كه با دروغ یا تقلب آنها را تحریك كردند بلكه نظام را مقصر و عامل حوادث معرفی می‌كنند (ص2)


علت‌شناسی:

نویسنده با ذكر هفت علت گفته است، اعتراضات، تابعی از آنها بوده كه هر هفت نكته، سیاسی و معطوف به كسب قدرت است كه عبارتند از:

1) نویسنده اولین محور از نكات هفت‌گانه را "احساس بی‌قدرتی"‌ نامیده است. در یك مغالطه برای توضیح "احساس بی‌قدرتی" احساسات خود را احساس مردم جلوه می‌دهد، جمله‌ای در پرانتز بعد از عنوان احساس بی‌قدرتی آمده كه به شرح زیر است:

2) در بند مورد بحث چند احساس دیگر جریان فتنه نیز آمده كه عبارتند از: احساس مهجوری سیاسی، احساس بیگانگی سیاسی، احساس بی‌معنایی سیاسی، احساس بی‌اعتمادی سیاسی

3) در مورد احساس مهجوری سیاسی این توضیح آمده كه مهجوری سیاسی به طرد قواعد و اهداف سیاسی به علت غیر عادلانه و تحمیلی بودن قواعد بازی گفته می‌شود.

در بخشی دیگر هم نویسنده به علت‌شناسی می‌پردازد و علل زیر را می‌شمارد:

1- حضور یك نقطه‌ گره‌ای سلبی (منفی)

2- نقطه گره‌ای سلبی عبارت است از مخالفت با رهبری، ضدیت با دكتر احمدی‌نژاد و معارضه با حكومت اسلامی

"بداعت جنبش" در شعارهای مطرح شده جریان فتنه عینیت یافت كه عبارتند از:

1/2- همراهی با مدیریت نظام جهانی و پذیرفتن و حركت با آن

2/2- ارتباط با همه كشورها (بی‌آنكه اسرائیل مستثنی شود)

3/2- مخالفت با ولایت فقیه

4/2- مخالفت با نظارت استصوابی

5/2- مخالفت با سیاست خارجی نظام (كه نقطه كانونی آن استكبار ستیزی است)

6/2- پذیرفتن اصول گفتمان لیبرالیسم مانند دموكراسی غربی، حقوق بشر- جدایی دین از سیاست و ...

منبع:

نكات شش گانه فوق‌الذكر در بروشورهای تبلیغاتی، سخنان انتخاباتی و بیانیه‌های 13‌گانه میرحسین تصریح شده است.

3- شخصیت و گفتمان میرحسین موسوی

نویسنده در داخل پرانتز متذكر شده، شخصیت و گفتمان میرحسین موسوی كه در فرایند انتخاباتی در حل شكل گرفتن بود؛ یكی از علل رفتار جمعی پس از انتخابات بوده است.

4- نویسنده "تغییر" را به عنوان خواسته مشترك نخبگان دارای انگیزه‌ها و انگیخته‌های مختلف و مردم وانمود كرده است. (ص3)


پیش‌بینی آینده نظام

در متن، 4 بحران را پیش‌بینی كرده‌اند كه دامن نظام را خواهد گرفت:

1- بحران اعتماد

2- بحران مشروعیت و مقبولیت

3- بحران كارآمدی و مدیریت

4- بحران وحدت و یگانگی جامعه (ص3)

پیش‌بینی‌های مذكور را می‌بایست از نوع آینده‌نگری هنجاری و یا آینده‌سازی بر پایه خواست واراده سران فتنه نامید و لذا باید منتظر ماند كه برای تحقق پیش‌بینی‌های خود توان مضاعفی صرف آن نمایند.

همچنین هشت پیش‌بینی را تحت عنوان "فردایی بسیار متفاوت" آورده و لیكن در ابتدای هر محور عبارت: "باید انتظار داشت" و "باید شاهد بود" درج شده است محورهای پیش بینی عبارت است از:

- ... تغییری ژرف و گسترده در آرایش و چینش سیاسی جامعه...

- ... تعریف و تصویری جدید از خودی و دگرها

- ... رادیكالیزه شدن هویت‌های مقاومت

- ... انفعال و خمودگی آموخته شده افزون‌تر

- ... تعمیق و گسترش شكاف میان حاكمیت و مردم، روحانیت و حاكمیت، روحانیت و مردم، روحانیت و روحانیت، دین و دین، از یك سو و شكاف‌‌های درون حكومتی از سوی دیگر...

- ... رادیكالیزه شدن بخشی از حواریون نظام و تنگ‌تر شدن حریم خودی‌ها...

- ... محیط فراملی متنشج‌تر و خصمانه‌تر ... (ص5)


هدف نهایی و اهداف مرحله‌ای جریان فتنه


هدف نهایی:

سقوط نظام

نویسنده در قالب عنوانی می‌گوید "بی‌تردید فردای بعد از انتخابات فردایی بسیار متفاوت برای جامعه و كشور است" و در هشت محور تغییراتی را به نظام انتظارات خود مطرح ساخته‌اند كه چند نمونه آن به شرح زیر است:

"فردایی كه در آن باید انتظار تغییر در كاركردهای حفظ نظم، تداوم و بقاء نظام را داشتۀ (ص5)


كسب تمام قدرت

به سقوط كشاندن نظام با تعبیر كسب تمام قدرت نیز مطرح شده است، بدین بیان:

"نباید هدف را به كسب قدرت سیاسی (ماكروفیزیك قدرت) و یا سهیم شدن در قدرت، محدود و محصور كرد"

"باید به تسخیر میكروفیزیك قدرت و تسخیر ریز بدنه‌های جامعه همت گماشت."


اهداف مرحله‌ای جریان فتنه


در متن مورد بحث اهداف مرحله‌ای به شرح زیر آمده است:

1- تصحیح و تغییر فتار

2- بازگشت به امام و انقلاب

3- نظام دینی مردم سالار و دموكراتیك

ملاحظه:

تغییر رفتار، همان چیزی است كه آمریكا دنبال می‌كند و قید دموكراتیم پس از نظام دینی مردم‌سالار هم بسیار معنادار است. اولاً با افكار امام‌(ره) ناسازگار است. ثانیاً با چنین قیدی نظام مورد اشاره سكولار خواهد بود. ثالثاً اسلامی نخواهد بود زیرا نامی از اسلام نیاورده است. رابعاً از بازگشت به انقلاب گفته است كه همان انقلاب مورد ادعای ضد انقلاب است كه می‌گویند: مردم انقلابی كردند و امام آمد بر آن مسلط شد خامساً پسوند اسلامی از انقلاب حذف شده پس بازگشت به انقلاب اسلامی مراد نیست.

كسب قدرت هژمونی (سلطه) در آینده جامعه به روش‌های زیر خواهد بود:

1- از طریق تسخیر میكروفیزیك قدرت است

2- از طریق تسخیر جامعه مدنی است

3- از طریق سیاست‌های خرد و پراكنده است

4- از طریق مستغرق شدن در جامعه مردمان است

5- از طریق جنگ در هر موضع (هر زمان، هر مكان) است

6- از طریق پیشتازی فرهنگی، اجتماعی است.

7- از طریق جذب دیگران است

8- از طریق ایجاد، مدیریت و سوار شدن بر امواج بحران است

9- از طریق ایجاد یك جنبش كارناوالیستی عظیم است

10- از طریق تسخیر قدرت‌های جاری در ریز بدنه‌های جامعه است

11- از طریق ایجاد گسست‌های كوچك و انقلابی ذره‌ای (مولكولی) بی‌پایان است.

12- از طریق ایدئولوژی و الهیات رهایی بخش است كه در آن كلیسا بر نظام حاكم شورش می‌كند.

13- از طریق مبارزه و مقابله با قدرت در محل اعمال آن است یعنی مبارزه محلی و پخش و خرد شده به تعداد و تنوع ساختارهای زندگی روزمره

14- از طریق مبارزه و مقاومت افقی، هم عرض و فاقد سلسله مراتبی است (روزنامه شرق تاجیك، 1382)

15- از طریق مبارزه غیرسلسله مراتبی گروهك‌های كوچكی كه مركزیت را زیر سئوال برده و مبارزات ویژه ی خود را پیش می‌برند. زیرا فعالیت گروهی- سراسری به توطئه و قدرت‌طلبی متهم می‌شود.

16- از طریق مبارزه با جاذبه‌های جدید و سندیكا گرایی‌های محلی انجام می‌شود.

17- مبارزه در جامعه شبكه‌ای به صورت گروهكی (نفر و خانواده) و نه گروهی (حزب و سازمان) عمل می‌كند و شكل واحد، یگانه و متمركز ندارد.

18- شبكه اجتماعی از گروهك‌های نامحدود، متكثر و كمتر شناخته شده عمل می‌كند و پیكره اصلی قدرت را می‌سازد و در بدنه قدرت حاكم مستقر شده و عمل می‌كند.


استراتژی‌های جریان فتنه

استراتژی‌ها:

استراتژی‌ مادر:

فروپاشی از درون با هویت دوگانه (درچارچوب قانونی)

نویسنده، فروپاشی از درون حاكمیت را تحت عنوان "تنها استراتژی ممكن، استراتژی دیكانستراكتیو است" مطرح می‌كند و در توضیح می‌گوید: "به بیان دیگر... تنها استراتژی باقی‌مانده، استراتژی حداكثری درون نظام است" (ص 9)

آن‌گاه برای تفصیل استراتژی یاد شده در صفحه 13 منشور در سرفصلی با نام "تصویری از دوران كنونی و وضعیت خود و رقیب" نویسنده، منافقانه از طریق شبیه‌سازی جمهوری اسلامی ایران با شوروی سابق به تبیین استراتژی‌های چند پایه‌ای می‌پردازد.

ویژگی اساسی همه راهبردهای طراحی شده عبارت است از "فروپاشی نظام از درون حاكمیت)

علاوه بر عنوان اصلی مبحث كه در بالا ذكر گردید، مدرك دیگر هم برای اثبات مدعای ما وجود دارد. نویسنده در توضیح راهبردی به نام "تبدیل همان سلاح مرحم آفرین مشروعیت و مقبولیت آفرین (زبان پر از شعار و اشارات انسان دوستانه و دموكراتیك) به سلاح زخم آ‌فرین" در داخل پرانتز‌ چنین آورده است:

"سلاحی در دست مخالفین برای به چالش كشیدن حكومت دینی واقعاً موجود" (ص15)

در این‌جا تنها به دو راهبرد مهم طراحی شده می‌پردازیم:


1- فروپاشی ایدئولوژیكی- اخلاقی

استراتژی نخست:

نویسنده جهت تحقق پایه نخست استراتژی، از چند مسأله یاد می‌كند كه عبارتند از:

- عریان شدن چهره مكتب توجیه‌گر و تجلیل‌گر حكومت

- عریان شدن چهره قدرت مطلق

- تغییر نگاه نسبت به استالین

- سقوط اخلاقی

وی می‌گوید چهار رویداد مذكور نتیجه افشاگری خروشچف بوده است و برای تفهمین مقصود می‌افزاید:

استالین به عنوان قدرت مطلق در هر لحظه می‌توانست اعلام كند كه چه چیزی ماركسیسم هست و چه چیزی نیست، چهره‌ای عریان شد.

شالوده ایدئولوژی كمونیسم در جهان بر كیش شخصیت و قدرت شك ناژذیر استالین استوار بود و تغییر نگاه نسبت به او (توسط خروشچف) به گیجی و نااطمینانی اعضای كمونیست انجامید {البته از فعل بیانجاد استفاده كرد تا راهبر بودن آن برای ایران مفهوم باشد}


نكته:

نویسنده تعمداً در ص 12 ذیل عنوان "استراتژی‌های معین" را خالی گذارده ولی استراتژی‌ها را در این مبحث و در قالب شبیه‌سازی طرح كرده است.

نظرات() 
chaturbatefreetokenshack.com
دوشنبه 13 شهریور 1396 05:57 ق.ظ
Hello there! I could have sworn I've been to this site before but after checking through some of
the post I realized it's new to me. Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking
back frequently!
Michell
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:31 ق.ظ
I always emailed this web site post page to all
my contacts, because if like to read it afterward my contacts will too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

لینکستان

نظرسنجی

    نظرتان راجعب وبلاک ارسال کنید





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :