تبلیغات
هادی - جنگ روانی3

هادی

دوشنبه 30 آذر 1388

جنگ روانی3

نویسنده: کیوان شیریان   

فوریت‌بخشیدن ساختگی به خبر To  Create  High  Priority   For  A  News

تاكید بر انتقال سریع و لحظه به لحظه پیام و افزایش كمیت آن یكی دیگر از شیوه‌های مطبوعاتی است . هدف از این شیوه ایجاد نوعی طوفان مغزی برای مخاطب نسبت به سوژه موردنظر و ایجاد نوعی ایزوله‌كردن خبری مخاطب نسبت به دیگر منابع خبری از طریق ایجاد این اطمینان در مخاطب است و این مطلب را می‌خواهد القا كندكه این مطبوعه در سریعترین حالت ممكن ، قادر است اطلاعات را به مخاطب برساند . این تاكتیك برای كمتر تعمق كردن مخاطب بر اخبار نیز به كار گرفته می‌شود . از طرفی نیز ، رسانه‌های خبری با شتاب‌بخشیدن به گزارش حوادث و رویدادها سعی می‌كنند از فرصت ایجادشده برای دستیابی به بسیاری از اهداف خود ( كه تاكنون مهیا نبوده ) استفاده كنند . این روش كاربرد تبلیغاتی نیز دارد . هم‌چنین در زمان جنگ و بحران‌های سیاسی كاربرد بسیار دارد .

پیچیده كردن خبر برای عدم كشف حقیقت To  Tangle  a  Canard

 امروزه شیوه پنهان كردن حقیقت ، محرمانه نگهداشتن آن نیست زیرا كه ذات خبر فرار است و به محض یافتن مجرایی ، به داخل جامعه نفوذ پیدا می‌كند . اعتقاد بر اینست كه زمانی كه یك رسانه قصد دارد یك خبر را پنهان كند لازمست با دادن اطلاعات متنوع وزیاد ، حقیقت و موضوع را به‌گونه‌ای پیچیده ‌كند كه مخاطب از پیگیری آن خبر صرف‌نظر كند.

برای پنهان ماندن حقیقت ، موضوع آنچنان با اخبار و اطلاعات فراوان و گاه ضد و نقیض ، پیچیده و مغلق بیان می‌شود كه مخاطب نتواند از لابلای مطالب به حقیقت دست یابد . نمونه بارز این اتفاق در موضوع پرتاب موشك از سوی نیروی دریایی آمریكایی به سوی هواپیمای مسافرتی ایرباس ایرانی بود.

امروزه جهت سركوب بسیاری از جنبش‌های مردمی و نتایج اسف‌بار اقدامات سیاسی و اقتصادی قدرت های بزرگ در كشورهای ضعیف جهان این حقایق از طریق مخدوش ساختن خبر این وقایع ، پنهان می‌مانند .

افزایش قابلیت تصدیق خبر از طریق چیدن خبر ساختگی و نادرست  درمیان چند خبر درست To  Take  The  News  Out  of  Its  Proper  Context

این از خصوصیات مستمر چند موج رادیویی مانند بی.بی.سی است كه همواره از این شگرد استفاده كرده‌اند . در این شیوه، نظر مخاطبان به اخباری كاملا صحیح جلب می‌شود و پس از ایجاد اطمینان اولیه نسبت به این منبع ، یك خبر نادرست اعلام و القاء می‌شود .یك تحلیل‌گر حرفه‌ای می‌تواند اخباری كه برای مخالفان خود دارای هویت درست و مشخص‌شده است ، به گونه‌ای با اخبار نادرست آمیخته كند كه نهایتا نظر خود را در قالب تحلیل و تفسیر مورد نظر خود القا نماید .

این شیوه شیوه‌ایست كه عمدتا تحلیلگران و یا نظریه‌پردازان سیاسی از آن بهره می‌گیرند . نمونه آن را می‌توان در سایت علیرضا نوری‌زاده پیدا كرد . در این شیوه تحلیلگر  سعی می‌كند اخبار موثق و درست قابل استناد برای مخاطبین را همراه با چند خبر نادرست درهم آمیخته و با شیوه‌ای كاملا حرفه‌ای نتیجه‌ مطلوب خود را كسب كند . در این شیوه باید سعی شود كه از اخبار صحیحی كه مورد تصدیق و اطمینان خواننده می‌باشد بهره‌برداری شود . پس شناخت مخاطبین مورد نظر، لازمه استفاده از این تاكتیك می‌باشد .

در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ، علیرضا نوری‌زاده با در اختیار داشتن بخشی از مطالب صحیح قادر بود كه مطالب نادرست خود را تحت پوشش منابع اطلاعاتی موثق منتشر كند .

استفاده از دوخبر واقعی برای طرح یك‌خبرساختگی

To  use  Two Factual  News  Items In  Order  To  Legitimize A  False  News                                                                  

ارتباط بخشیدن بین دو واقعه ، نتیجه‌گیری غلط و غیرواقعی از آن ، از شیوه‌های دیگر در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و رادیوها به شمار می‌رود . مثلا رادیو بی.بی.سی اعلام می‌كند كه دو هیات سیاسی از آمریكا و ایران همزمان در سوریه با مقامات سوری دیدار و گفت‌وگو كردند . در این پیام هدف اصلی، القاء خبر ارتباط بین این دو هیات سیاسی در سوریه و تضعیف دولت جمهوری اسلامی است

استفاده از عاطفه گیرندگان پیام To  Play  On  The  Emotions  Of  The Audience

در این روش تلاش می‌شود تعابیری در خبر مورد استفاده قرار گیرد كه به كارگیری آنان احساس عاطفی مخاطبان را به طور ساختگی تحریف و تهییج كند . كلماتی نظیر تبعیض ، ظلم به زنان ، فشار بركودكان ، شكنجه ،بازجویی ، توطئه ، خفقان ، نسل‌سوزی ، دولت‌ستیزی ، قانون‌ستیزی ، فجایع بشری و مانند آن می‌تواند احساسات یك مخاطب را برانگیخته نماید . موضع زنان و كودكان همیشه می‌تواند در این روش كارآمد باشد . پخش برنامه‌های تلویزیون و استفاده از عكس‌هایی كه كودكان را در وضعیتی بسیار بد نشان می‌دهد ، همچنین استفاده از زنان به عنوان عناصر زجركشیده در اخبار می‌تواند در مسیر ایجاد هیجان بسیار مؤثر و پرنفوذ باشد .

از سوی دیگر خبرگزاریها از عاطفه غریزی گیرندگان پیام استفاده می‌كنند . گیرندگان پیام درمقابل یك‌سری مسائل مشترك با هم دارای همبستگی‌های عاطفی هستند . مباحث مشتركی نظیر دین ، نژاد ، سرزمین ، ملیت ، جنسیت ، محیط اجتماعی ، رنگ پوست ، مباحث مشترك قاره‌ای و مباحث انسان دوستی از جمله این مباحث است كه در خیلی از خبرها هدف قرار می‌گیرند و سعی می شود به نوعی در خبرها روی یكی از این همبستگی‌ها تاكید شود . مخصوصا روی مسائل ناسیونالیستی بسیار تاكید می‌شود ، مثلا كردها در تركیه ، عراق ، ایران ، سوریه و .. سعی می‌كنند از رابطه عاطفی كردها استفاده كنند ، به نوعی كه تحریك‌‌‌كننده باشد . كردها یك نوع رابطه معنوی ، جدا از همبستگی‌های منطقه‌ای با هم دارند و فشار به هر گروه در هر منطقه بر بقیه تاثیر می‌گذارد .

استفاده از خبر برای تبلیغات Promoting Special Interests Through News

وقتی خبری از رسانه‌ها منتشر می‌شود ، نیازی به اثبات آن وجود ندارد . چرا كه اولین اصل برای دهنده پیام اینست كه ادعایی كه كرده ، اصل می‌باشد . منبع خبر زمانی‌كه خبری را می‌دهد ، هیچگونه تلاشی برای اثبات آن نمی‌كند و مدنظر او اطلاع‌رسانی صرف است .

در مورد خبر اگر كسی فكر كند یا ادعا كند كه خبر درست نیست ،لازمست برای رد آن مدركی ارائه دهد .

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

لینکستان

نظرسنجی

    نظرتان راجعب وبلاک ارسال کنید





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :